Je kán het niet fout doen
Euhm jawel toch? Als je -door iets te vergeten te vermelden- een dure fout maakt voor jouw bedrijf. Of door een kromme zin een belangrijke opdracht verliest. Of dat je door een verkeerd geplaatste opmerking een collega beledigt.
Het zijn allemaal fouten. En die moeten naar grootte en impact bestraft worden, of in ieder geval moeten er consequenties aan hangen. Toch?
Of niet? Een voorbeeld, als wij gaan wandelen en jij loopt links van de rivier en ik loop rechts van de rivier. Wie loopt er dan aan de goede kant?
Mensen bepalen wat goed is of fout, en met name de saboteur in ons oordeelt over het goed of fout handelen van onszelf en anderen.
Uiteraard doet het pijn als je een opdracht verliest of een collega per ongeluk beledigt of als je iets doet wat het bedrijf extra geld kost. Maar is het fout..?
Het is misschien onhandig, je zou het wellicht bij nader inzien totaal anders doen. Een volgende keer. Daar kan je verantwoordelijkheid voor nemen. Je kan het benoemen door te zeggen:
“Sorry, dit had ik anders willen doen. Ik zou nog niet weten hoe. Wil je mij daarmee helpen?”
Dan trek je niet het boetekleed aan, je gaat niet op je knieën, maar je neemt wel verantwoordelijkheid.
We hoorden ooit een mooi verhaal waarin een medewerker het bedrijf een ton had gekost door een “fout” die hij had gemaakt. Hij had helemaal uitgezocht waar het mis was gegaan en bedacht hoe dit in de toekomst te voorkomen. Om anderen te behoeden voor diezelfde fout, is hij naar de andere afdelingen gegaan, gesteund door zijn baas. Door aan hen uit te leggen wat er was gebeurd, leerde iedereen.
En zo leverde zijn fout uiteindelijk iets op. Bewustzijn, inzicht en de kans op herhaling was nihil.
“Wat moeten we doen, zodat we over 3 jaar kunnen zeggen: Deze crisis was het beste dat ons bedrijf kon overkomen”. Welke inzichten kunnen we halen uit wat er net gebeurd is? Zonder te oordelen over jezelf, een ander of de situatie. We hadden het inzicht nog niet eerder. Anders hadden we dit wel voorgekomen of deze “fout” niet gemaakt.
Dus, eigenlijk kun je het niet fout doen. We zijn mensen, we weten nog niet álles en dus gaan er dingen soms in één keer helemaal zoals ik had verwacht en een andere keer pakt het minder handig uit. Dan neem je er verantwoordelijkheid voor en dat gaat zoveel makkelijker als je weet dat een ander niet kwaad wordt.
We oordelen vaak al hard genoeg over onszelf.
Hoe mooi is het als je als leidinggevende een ander kan ondersteunen verantwoordelijkheid te nemen en zichzelf niet te veroordelen, maar juist lering en inzicht uit de situatie te halen? Wil jij vanuit deze visie met jouw team omgaan? Wij kijken graag met je mee!